Byta elbolag – allt du behöver veta

Vad ska du tänka på när du vill byta elbolag? Vilka fallgropar lönar det sig att undvika och vilka förmåner finns det att vinna? Börja med att leta reda på din senaste elräkning och läs vidare.

Kolla först din senaste elräkning när du vill byta elbolag

På elräkningen framgår hurdant elavtal du har med din nuvarande elleverantör. På elräkningen står ditt elpris, din bindnings- och uppsägningstid, energiförbrukningen och anläggnings-ID; information som du behöver för att kunna byta elbolag.

Teckna elavtal och byt elbolag

Fyll i ditt postnummer och se ditt elpris.

Jämför ditt elpris med erbjudandet du är intresserad av. Är det nya elpriset bättre, lönar det sig att slå till. Märk att samma person i hushållet måste stå på avtalen för både elnätsföretag och elbolaget. Vilket elnätsföretag du har står på din elfaktura.

Har du inte den senaste elräkningen eller information om ditt nuvarande elavtal tillhanda, kan du ändå enkelt byta elbolag – då är det bara att ge oss fullmakt så sköter vi bytet för dig.

Teckna nytt elavtal

Välj vilket elavtal du vill ha och fyll i beställningsblanketten med behövliga uppgifter som bostadstyp och energiförbrukning, namn och kontaktuppgifter, startdatum och anläggnings-ID. Tips! Anläggnings-ID är en 18 siffror lång kod, som är unik för din anläggning och börjar alltid med 735999. I samband med beställningen kan du också ge fullmakt åt oss att sköta om bytet och då kontaktar vi för din del din elnätägare för att erhålla anläggnings-ID mm. och säger upp ditt elavtal med din nuvarande elleverantör. 

Se alla våra elavtal

Säg upp det gamla elavtalet när du byter elbolag

När du tecknar ett nytt elavtal måste ditt nuvarande elavtal sägas upp. Om bytet av elbolag sker i samband med flytt, går det snabbt att få den nya elleveransen igång, rentav på några dagar för då gäller inte normala uppsägningstider. Men om du byter elbolag utan flytt kan det ta upp till en månad innan bytet är genomfört.

Du kan själv säga upp ditt elavtal eller be oss göra det för dig med en fullmakt, som finns i beställningsblanketten. Se till att du får en skriftlig bekräftelse på uppsägningen om du väljer att själv säga upp elavtalet. I bekräftelsen står nämligen slutdatumet, som du då ska meddela oss så att vi får ditt nya elavtal att börja på rätt datum.

Har du anvisningspris?

Om du har anvisningspris, har du inte aktivt valt elavtal när du senast flyttat och då är det definitivt dags att byta elbolag. Elavtal till anvisningspris är oftast dyra och du sparar en stor slant när du gör ett aktivt val av elavtal. Anvisningsavtal har relativt kort uppsägningstid och den brukar vara från två veckor till en månad.

Har du fast pris?

Har du fast pris har du vanligtvis också bindningstid. Bindningstiden kan variera från ett halvt år upp till tre år eller mer. När du ger oss en fullmakt är den giltig i 1 års tid. Märk att vid fastprisavtal hamnar du nästan alltid betala en brytavgift, om du avslutar elavtalet förrän bindningstiden tagit slut. Brytavgiftens storlek varierar från elleverantör till elleverantör, men baserar sig ofta på beräknad förbrukning för de resterande månaderna samt administrativa kostnader. Ger du oss fullmakt, säger vi inte upp ditt nuvarande elavtal om du inte själv önskar det, för vi vill inte att du ska behöva betala denna brytavgift, som också kallas lösenavgift. Så när du ger oss en fullmakt, säger vi upp ditt elavtal först när det löper ut – inte före. Så kolla noga din bindningstid, för det kan ta upp till ett år eller mer innan du får elavtalet bytt.

Till vårt Trygg Fast pris elavtal

Har du rörligt pris?

Har du rörligt pris, som gäller tillsvidare, brukar uppsägningstiden vara en månad – men det kan variera från två veckor till två månader eller mer, så kolla på elräkningen eller i dina avtalsvillkor. Vid rörligt elpris brukar ingen brytavgift debiteras.

Teckna vårt elavtal Kvick Rörligt pris

Vill du ha fast elpris utan bindningstid?

Lumo Energi har utvecklat ett elavtal, som ger dig ett fast elpris samtidigt som det är fritt från bindningstid. Du får alltså ett jämnt elpris, ingen bindningstid och har därmed lätt att beräkna vad du ska betala för din energiförbrukning. Med andra ord – ditt fasta elpris löper alltså på utan att du måste komma ihåg något annat än att betala räkningen när den kommer. Elpriset kan komma att justeras under avtalets gång, men då meddelar vi dig två (2) månader i förväg.

Läs om och teckna Konstant Fast elpris

Övrigt att tänka på när du byter elbolag

  • När bytet av elbolag är genomfört meddelar vi dig genast och bekräftar datumet för elleveransen. Vi skickar också en avtalsbekräftelse samt avtalsvillkor inom någon dag efter att du tecknat elavtal. Om du inte fått avtalsbekräftelsen lönar det sig att kolla att den inte hamnat i ditt mejls skräppost eller om du i misstag uppgett fel e-postadress.
  • Märk att efter bytet av elbolag kommer det ännu från ditt tidigare elbolag en sista elräkning, som är slutfakturan för din sista tidsperiod. På fakturan anges alltid vilken period den avser.
  • Tecknar du ett elavtal på nätet, har du 14 dagars ångerrätt. Vill du annullera elavtalet du tecknat, är det bra att detta meddela skriftligt så inga missförstånd kan uppstå och båda parter har annulleringen svart på vitt. Om ångerrätten har hunnit ta slut, gäller normala uppsägningstider enligt avtalsvillkoren.
  • Läs mer om dina rättigheter som konsument.
  • Genom att välja en fossilfri energikälla när du tecknar det nya elavtalet kan du påverka positivt till klimatförändringen och minska ditt fossila fotspår. Lumo Energis elavtal kan alla kompletteras med 100 % vind eller Klimatmix för en grönare framtid. 

Att byta elbolag kan spara dig pengar.

Fördelar med att byta elbolag

  1. Du kan spara reda pengar.
  2. Det kostar ingenting
  3. Du kan enkelt göra ett klimatsmart val

 

Byt och teckna

 

Hur kan vi hjälpa dig?

Undrar du över fakturering, aktivering av autogiro och elavtal …?
Kolla våra Frågor & Svar – enkelt, snabbt och ingen telefonkö.

Om frågorna och svaren inte hjälpte dig, kan du kontakta vår kundservice, antingen per e-post eller telefon.

Öppet vardagar 9–16. Vid helgdagar kan avvikelser förekomma.

08-43 737 858 [email protected]